Ik sta voor Invitare
“Elke dag kunnen beginnen met een nieuwe kans, dát is waar ik voor sta.”
Tim, directeur
op basisschool de Klimop

Tim komt uit een echte onderwijsfamilie. Dit vak is hem er dus met de paplepel ingegoten. “Al moet het wel echt bij je passen, niet iedereen is ervoor gemaakt. Zo moet je onbevangen naar de kinderen kunnen blijven kijken, zonder aannames of vooroordelen. Op die manier begin je elke dag met een nieuwe kans, zó belangrijk. Zo’n mindset leer je niet zomaar even aan, dat moet al een beetje in je zitten.” Het is iets dat hem en zijn collega’s naar eigen zeggen ‘best goed’ lukt. “We houden elkaar daar ook scherp op. Dat vind ik echt de kwaliteit van onze school.”
Elke dag blij naar mijn werk
Na jarenlang voor de klas te hebben gestaan, nam Tim onlangs het directeur-stokje over. “In het begin miste ik de klas en het werken met de kinderen wel. Maar ik ga helemaal ‘aan’ op deze rol! Ik ga élke dag blij naar mijn werk. Nu ben ik van nature al wel positief en energiek. Dat neem ik ook mee richting mijn collega’s. Zo van, ‘kom op jongens, we maken er wat moois van vandaag’! Voor jezelf maar óók voor de kinderen. Want er zijn genoeg leerlingen bij waarvan je weet dat ze het niet altijd even makkelijk hebben. Als zij dan een fijne, positieve schooldag hebben en voelen dat ze worden gezien, dan maak je als leerkracht echt het verschil.”
Ontwikkelkansen
“Binnen Invitare heb ik de ontwikkelkansen altijd gezien én gepakt. Ik vind, en dat vertel ik ook aan mijn collega’s, dat je niet stil mág blijven staan. En het is zo’n verrijking. Voor jou als professional, maar ook als mens. Dan is het heel fijn dat je een werkgever hebt die dat stimuleert en daar ook de mogelijkheden en kansen voor biedt.”
Zelf doen
De Klimop is een Daltonschool. “Het ‘zelf doen’ is hier superbelangrijk. En dat gaat verder dan zelfstandig werken. Het gaat óók om zelfstandig beslissingen nemen, keuzes maken en nadenken over de consequenties van die keuzes. Daar zetten we stevig op in. Je kunt alles wel voorkauwen, maar dan leer je de kinderen niets. En worden ze gemakzuchtig.”
Ook plannen is een belangrijke. “Als dít is wat je aan het eind van de week bereikt wil hebben, welke stappen moet je dan zetten? Middelbare scholen geven terug dat ‘onze’ kinderen hier opvallend sterk in zijn.”
Verschillen zijn geen ding
“Onze leerlingen zijn eraan gewend dat hun klasgenootjes óveral vandaan komen. En dat de één dingen moeilijker of juist makkelijker vindt dan de ander. Ook ons team is lekker gemêleerd. Verschillen zijn hier gewoon geen ‘ding’. Wie je ook bent, waar je ook vandaan komt en waar je ook in gelooft, wij zijn samen de Klimop en iedereen is hier welkom.”
Voorlezen
Voor voorlezen kun je Tim ‘s nachts wakker maken. “Helemaal in het verhaal duiken en de volle aandacht van die kinderen hebben. Dat vind ik te gek. En dat ga ik er gewoon inhouden, ook al sta ik niet meer voor de klas.”
