Ik sta voor Invitare
“Ik sta voor onderwijs waarin élk kind zich gezien voelt”
Maaike, Leerkracht groep 7
op basisschool ’t Startblok

Ik ben het gelukkigst als ik merk dat kinderen goed in hun vel zitten en zichzelf kunnen zijn. Alles gaat dan makkelijker. De sfeer is goed, de les loopt fijner, het leren gaat beter… Het is soms ontzettend hard werken om dat voor elkaar te krijgen. Maar het geeft zóveel voldoening als dat lukt.”
Maaike werkt al ruim 6 jaar in het basisonderwijs en staat inmiddels 3 jaar voor de klas op ’t Startblok, op dit moment als leerkracht van groep 7. De populatie van de school is divers: “onze leerlingen komen echt óveral vandaan!” Die grote diversiteit in achtergronden en culturen vindt Maaike geweldig, al brengt het ook uitdagingen met zich mee. Gelukkig staat de zorg op ’t Startblok als een huis en is er veel aandacht voor verschillen. “Iedereen is hier heel open. En we doen ons best om écht te luisteren naar wat de kinderen maar zeker ook hun ouders nodig hebben.”
‘Nee’ staat niet in het woordenboek
“Dat we op ’t Startblok werken met Positive Behavior Support, waarin positief bekrachtigen superbelangrijk is, doet wonderen voor de sfeer in de klas. Het woordje ‘nee’ staat niet in ons woordenboek. We draaien ‘m steeds om naar: wat dan wél? Ik ben ook van het belonen, met een potje Weerwolven bijvoorbeeld. Leuk om te doen, maar óók een spel waarbij je moet kunnen luisteren en geduld moet hebben. Daar leer je dan meteen ook van.”
De boel even helemaal op z’n kop zetten
“Als je het mij vraagt draait het in dit vak allemaal om balans. Tussen de rust en consequentie bewaren en de boel soms juist óók even helemaal op zijn kop zetten tijdens een spelletje of met een grapje. Tussen voorspelbaar en spontaan. En tussen één-op-één momenten en juist lekker met z’n allen aan de slag. Dan kom je tegemoet aan de behoefte van ieder kind.”
Iedere dag inchecken
Iedere ochtend checken de kinderen in bij Maaike. Met kleurtjes kunnen ze aangeven hoe ze in hun vel zitten. “Misschien zijn ze hun dag niet lekker begonnen. Omdat er thuis ruzie was of omdat ze zich heel erg hebben moeten haasten die ochtend. Een ander komt juist stuiterend en over the moon de klas binnen, omdat hij zo uitkijkt naar wat we later die dag gaan doen.
Zo’n incheck-moment helpt mij om te bepalen waar ik rekening mee moet houden die dag. Heeft een kind misschien net even wat extra aandacht nodig? Of is het juist beter om hem of haar even lekker ‘te laten’? Je kunt echt niet alles oplossen als leerkracht, maar als je ervoor zorgt dat ieder kind zich gezien en gehoord voelt, helpt dat al enorm.”
Elkaar in je waarde kunnen laten
Gedrag heeft Maaike’s grote interesse. Niet voor niets volgt ze de modules ‘Externaliserend gedrag’ en ‘Neuropsycholgie’ (master Educational Needs). “Uitvogelen wat er nu écht in die koppies omgaat, om te begrijpen waarom kinderen doen wat ze doen. Zo belangrijk. Ik wil ook dat kinderen zelf begrijpen waarom ze zich op een bepaalde manier gedragen. En waar hun gevoelens vandaan komen. Bij zichzelf, maar ook bij een ander.
Iedereen is anders, de één vindt rekenen moeilijk, de ander heeft moeite met op z’n beurt wachten. Als je dat van elkaar weet en begrijpt, kun je elkaar in je waarde laten. Daar draait het uiteindelijk om!”
Benieuwd hoe dat voelt?
Kom sfeer proeven! Loop een dag mee met één van onze collega’s en ontdek of Invitare bij je past. Je bent van harte welkom.