Ik sta voor Invitare
“Verder kijken dan cijfers en resultaten, daar sta ik voor”
Lindi, Leerkracht groep 1-2
op basisschool de Kameleon

“In dit vak is het belangrijk dat je kinderen écht ziet, als geheel, en dat je dus verder kijkt dan cijfers en resultaten. Want onderwijs gaat om zoveel meer dan dat. Je leert kinderen om zelfstandig te zijn en vertrouwen te hebben in zichzelf. En je helpt hen de wereld om hen heen begrijpen en respect te hebben voor elkaar en hun omgeving. Het is prachtig om daar een rol in te hebben.”
Lindi begint aan haar tweede schooljaar op OBS De Kameleon, maar heeft al heel wat jaren ervaring voor de klas. “Elke leeftijdsgroep heeft zijn charme, maar ik vind ‘het jonge kind’ toch wel érg leuk.” Niet voor niets gaat ze binnenkort de opleiding tot Jonge Kind Specialist volgen. “Jonge kinderen zijn gewoon nog niet zo geremd. Ze hebben geen gêne, alles is nog leuk en interessant voor ze. Ook is de lijn tussen fantasie en realiteit nog een beetje wazig. Dan hebben ze hele verhalen, terwijl het in werkelijkheid toch nét even anders ging. Ik vind het echt een magische leeftijd.”
Nét dat stapje hoger
De Kameleon werkt met convergente differentiatie. Alle leerlingen krijgen dan dezelfde leerstof en doelen, maar ieder kind werkt op het eigen niveau. “Door steeds nét dat stapje hoger in te zetten, kritische vragen te stellen en het kind uit te dagen, komen ze tot groei. Het is fantastisch om daar aan bij te mogen dragen. En te zien dat kinderen steeds meer vertrouwen krijgen in hun eigen kunnen. Ik laat ze ook bewust zoveel mogelijk zelf doen. Al is het maar iets kleins als de kwasten wassen. Het gaat zoveel sneller als ik het zelf doe, maar voor de kinderen is het weer een momentje dat ze voelen: ‘yes, dit kan ik allemaal al zelf, daar heb ik niemand bij nodig’.”
Zelf ervaren
“We vinden het belangrijk dat kinderen de lesstof ook echt ervaren. Daarom gaan we bij elk thema de deur uit. We laten bijvoorbeeld niet alleen foto’s van planten zien, maar gaan ook écht de natuur in. Heel fijn dat daar ruimte voor is.”
Warm bad
Naar eigen zeggen kwam Lindi vorig jaar in een warm bad terecht. “Een nieuwe school, een nieuwe manier van werken… dat is wennen. Maar mijn collega’s hebben me echt aan de hand genomen. En nog steeds! Dan zeggen ze: ‘Oh Lindi, binnenkort gaan we hier- of daarmee aan de slag, dat is nieuw voor jou dus ik praat je even bij’.”
Kritische blik
“Als leerkracht heb je een belangrijke rol in de ontwikkeling en het leven van een kind op dat moment. Ik vind dat je dat serieus moet nemen en dus altijd goed moet kijken naar wat je aan het doen bent en waarom. Daarom blijf ik mezelf én mijn collega’s altijd vragen stellen. Waarom doen we dingen zoals we ze doen? En is dat wel de juiste manier of kan het ook anders?”
Elk kind wordt gezien
“Ieder kind heeft een ander behoefte en daar moet je op in zien te spelen. Door oog te hebben voor álle ‘persoontjes’ in je klas – en goed te kijken naar wat iedereen nodig heeft.” Iedere ochtend wordt elk kind even persoonlijk door Lindi begroet: “Ze mogen dan zelf kiezen welke begroeting ze fijn vinden. Een knuffel, high five of gewoon alleen even zwaaien? Wat het ook wordt, ik maak altijd even goed oogcontact met ze. Ook om te polsen: hoe zit jij er vandaag bij? Heb je nog iets extra’s nodig? Zo laat ik de kinderen merken dat ik ze zie, elke dag weer.”
