Ik sta voor Invitare

“Eruit halen wat erin zit, voor ieder kind.
Daar sta ik voor”

Hanneke, Directeur
op basisschool Hartenaas

“Voordat de school begint, heb ik al zo’n tweehonderd keer ‘goedemorgen!’ gezegd. Ik sta ’s ochtends altijd buiten, om de ouders en kinderen te begroeten. Laten zien dat je er bent, even een praatje maken; die zichtbaarheid vind ik zó belangrijk. Het zorgt er ook voor dat je weet wat er speelt.”

Hanneke werkt sinds 3 jaar als directeur op OBS Hartenaas. Mijn oud-leidinggevende zei echt al jaren geleden tegen mij: ‘Hanneke, jij wordt ooit directeur.’ Toch heb ik me nog best lang tegen dat idee verzet. Ik had altijd wel een excuus; de kinderen zijn nog te jong, eerst nog meer vlieguren maken… Als ik iets doe, wil ik het namelijk ook echt heel goed doen.”

Openheid en verbinding

Stap je bij OBS Hartenaas binnen, dan valt direct de rust en openheid op. “Alle deuren zijn hier van glas en dat past goed bij het karakter van de school. Elkaar zien, met elkaar in verbinding staan en korte lijntjes: dat vinden we hier heel belangrijk.”

Mooi: het team voelt zich verantwoordelijk voor álle kinderen en niet alleen voor de kinderen in de eigen groep. “Ook ik ken alle kinderen van school bij naam. Ouders geven me vaak terug dat zo bijzonder te vinden, maar voor mij is het maar heel normaal. Als ouder vertrouw je je kind toe aan onze school, dan is het fijn om te voelen dat ik ook oprecht geïnteresseerd ben en de kinderen écht zie.”

Gewoon de beste school

“Ik wil van Hartenaas gewoon de beste school maken, zodat ieder kind zich maximaal kan ontplooien en ontwikkelen, op de manier die hem of haar het beste past. Eruit halen wat erin zit, voor ieder kind. Daar sta ik voor.”

 

Benieuwd hoe dat voelt?

Kom sfeer proeven! Loop een dag mee met één van onze collega’s en ontdek of Invitare bij je past. Je bent van harte welkom.

Roze olifant

Op Hartenaas wordt gewerkt met de Positive Behavior Support (PBS) methode. “Kijk, als ik tegen jou zeg, denk níet aan een roze olifant, dan denk je aan een roze olifant. Je moet geen aandacht geven aan het negatieve, maar focussen op het positieve: op wat moet je wél doen. In plaats van ‘niet rennen door de gang’, zeggen we ‘we lopen rustig door de gang’. Voel je het verschil?”

Elke school een eigen visie

Ook op ’t Startblok en Harlekijn, twee andere scholen van Stichting Invitare, wordt op basis van PBS gewerkt. “Het is fijn dat je ervaringen uit kunt wisselen en van elkaar kunt leren. Dat is ook typisch Invitare: we horen bij elkaar en doen het samen, maar we zijn allesbehalve een eenheidsworst. En hoewel we echt wel overeenkomsten hebben, heeft iedere school een eigen visie en aanpak.”

Zelf voor de klas

“Je kunt het op papier allemaal nog zó goed voor elkaar hebben, uiteindelijk is het de leerkracht die het moet doen. Ik sta zelf ook nog wel eens voor de klas. Als het nodig is, spring ik bij. Zo’n dag geeft óók een mooi inkijkje in het pedagogisch klimaat: doen we de goede dingen en doen we die dingen ook goed? Het is dan fantastisch om te merken én van de kinderen terug te horen dat het lekker loopt. Dan kan ik alleen maar supertrots zijn op mijn team.”